Kjøp | Salg | |
---|---|---|
EURNOK | 10,5415 | 10,6115 |
USDNOK | 8,9736 | 9,0376 |
SEKNOK | 102,18 | 103,48 |
DKKNOK | 141,35 | 142,65 |
GBPNOK | 11,7120 | 11,7970 |
CHFNOK | 9,7964 | 9,8344 |
JPYNOK | 0,0843 | 0,0848 |
AUDNOK | 6,4163 | 6,4473 |
PLNNOK | 2,3792 | 2,4192 |
THBNOK | 0,2868 | 0,2918 |
USDJPY | 106,46 | 106,59 |
EURUSD | 1,1736 | 1,1750 |
EURSEK | 10,2813 | 10,3043 |
EURCHF | 1,0765 | 1,0777 |
Verdi (USD) | |
---|---|
Brent olje | 44,55 |
Indeks | Endring (%) | |
---|---|---|
Dow Jones | 27 686,91 | -0,38 |
Hang Seng | 24 890,68 | 2,11 |
Nikkei | 0,00 | 0,00 |
Oslo | 870,64 | 1,69 |
London | 6 154,34 | 1,71 |
Frankfurt | 12 946,89 | 2,04 |
11
tirsdag kl. 08:14Norge: Konsumprisindeksen (KPI) steg 0,7 prosent fra juni til juli 2020, mens KPI-JAE økte 0,9 prosent. Fra juli 2019 til juli 2020 gikk KPI opp 1,3 prosent, mens KPI-JAE steg 3,5 prosent i samme periode.
Myndighetenes tiltak for å begrense koronapandemien har fått konsekvenser for KPI også i juli. Selv om de fleste tjenestene igjen er tilgjengelige, og inngår som normalt i KPI, blir blant annet flere tjenester knyttet til reiseliv fortsatt særskilt behandlet. Tjenester der det i juli har vært tilnærmet fullt bortfall av konsum utgjør om lag 2,5 prosent av total KPI målt i form av KPI-vektene, og prisene på disse tjenestene er i hovedsak estimert basert på sesongfaktorer.
KPI steg 0,7 prosent fra juni til juli 2020. Den største bidragsyteren til oppgangen var matvarer, som viste en prisøkning på 3,7 prosent. Det var særlig prisøkninger på kjøtt, meieri- og sukkervarer som medvirket til oppgangen i matvareprisene. Prisoppgangen på matvarer kan ses i sammenheng med at juli er en måned hvor leverandørene normalt justerer prisene sine. I tillegg er 1. juli tidspunktet for når endringer i målprisene forhandlet fram i jordbruksoppgjøret trer i kraft. Samlet viste prisene på norske jordbruksvarer en økning på 2,9 prosent mens prisene på importerte jordbruksvarer steg 1,9 prosent i perioden. Prisene på alkoholfrie drikkevarer viste kun en beskjeden oppgang i perioden, som kan ses opp mot avgiftslettelser innført fra 1. juli.
Prisene på transporttjenester samt drivstoff og smøremidler bidro også til oppgangen i KPI. Prisøkningen for transporttjenester skyldtes blant annet prisene for utenlandsflyvninger som er estimert med sesongfaktor.
I motsatt retning trakk prisene på klær og skotøy. Klær og skotøy viser vanligvis en prisnedgang i juli som følge av sommersalg, og fra juni til juli i år falt prisene 2,8 prosent. Prisnedgangen på klær var svakere i år sammenlignet med tidligere julimåneder.
Eurosonen: Stemningen blant investorene i eurosonen steg for fjerde måned på rad i august, men den lave målingen indikerer at økonomien fremdeles er i resesjon i tredje kvartal. Stemningsbarometeret til analysebyrået Sentix bedret seg til minus 13,4 fra minus 18,2 i juli. Dermed er indeksen på sitt høyeste nivå siden epidemien sparket beina innunder økonomien i slutten av februar. Delindeksen som måler investorenes vurdering av de gjeldende markedsforholdene steg til minus 41,3 fra 49,5 i juli. Samtidig falt indeksen for investorens forventninger til 19,3 fra 19,5 i forrige måned.
Kina: I Kina overrasket veksten i BNP i andre kvartal stort. Det var nettoeksporten og byggingen av varelagre som bidro mest til oppsvinget. Eksporten fikk seg et skikkelig oppsving som en følge av økt behov for medisinsk utstyr og elektronikk. Det totale nivået på investeringen var svakt i andre kvartal, men investeringene i infrastruktur har fått seg et oppsving. Forbruk og produksjonen av varer tjenestesektoren var svak i 2. kvartal spesielt på grunn av nedstengningen knyttet til virusepidemien.